diumenge, 22 de febrer del 2009

La Maternitat d'Elna









¿què era la Maternitat d'Elna? Per què va ser tant important per molts dels refugiats? què va implicar la guerra civil? quin va ser el paper de França en l'acollida als exiliats?


Totes aquestes preguntes es responen molt clarament en l'obra de teatre que es fa del 5 de febrer al 8 de març al Capitol. Al meu parer, la considero molt bona.


Al principi vaig pensar, "uf! drama, musical i monòleg, serà pesada..." i sincerament, no ho és gens. També és curta, no arriba a l'hora i mitja, però si fos més llarga no te n'adonaries...


L'obra tracta, en forma de monòleg les penúries dels refugiats al camp d'Argelers, et transporta a les misèries dels refugiats. A la fam, a la mort i al menyspreu dels francesos. També amb les vivències de les parteres a la maternitat i ens acosta a la figura d'Elizabeth Eidenbenz.


Per molts de nosaltres, la guerra civil ens és propera. Tothom en va sortir afectat. Però tot just se'n parla profundament, i ara que es tornen a obrir les fosses, també recuperem una part de la història que ens ha estat robada.


L'obra emociona, et transporta i et fa pensar en l'absurditat de la guerra, de totes les guerres. I en la solidaritat d'alguns (en molts casos, individus) i la passivitat dels altres (sobretot institucions). Un David contra Goliath en que només hi havia uns perdedors: els refugiats.


Però el que va passar fa 70 anys, també està passant en altres racons del món. I després de les misèries que aquí es van passar, es resta impassible davant les misèries de la resta.


Us la recomano, de debò.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Si alguna cosa enyoro de la gran ciutat són les obres de teatre i m'agrada pensar que me'n esperen com aquesta... gran obra oi?

rits ha dit...

i tot just ara es comença a parlar!gran veritat!

he sentit a parlar d'aquesta obra i tothom en parleu molt bé!

J.M. ha dit...

Jo et recomane el conte "La nostra guerra" de Sergi Pàmies.
Salut, Ballarina.

Ballarinadeplom ha dit...

Cesc: l'obra és increïble, si en tens la oportunitat, vés-la a veure .No m'extranyaria que després de bcn anéssin per altres punts del país, al cap i a la fi parla d'algo que ens afecta a tots, i no només als de can fanga XD

rits: el mateix q a en Cesc; si pots anar-la a veure, val la pena!

jeroni Maleuff: moltes gràcies per la recomanació. Apuntat queda en la llista de "llibres pendents".

òscar ha dit...

m'anoto la recomanació. tinc ganes d'anar al teatre, una activitat que de per si ja em sembla tota una festa quan la faig i, si l'obra val la pena, tota una revetlla